قريباً ……… Coming soon

 

شايفينه في كل مكان؟

واضح طبعاً حال بلادنا، في مكان شغلك، في المصالح الحكومية، في الشارع، في الصحافة والإعلام، حصار…

من الكذب والفساد في كل مكان وأوان. والكذب مالوش نهاية، بس مشكلتنا بتكون أكبر لما المسئول يكذب، حتى ولو كان بحسن نية، أو حتى لو كان كويس واللي حواليه كذابين!

لما نكون إحنا كمواطنين، الممول الأول للدولة، من ضرائبنا ومن عرقنا وشقانا، يبقى من حقنا نحاسب أي مسئول في أي مكان، صرف فلوسنا في إيه، وبيعمل شغله إزاي، لكن للأسف، ورغم أن المصريين عاشوا سنين في الظلم، ورغم ثورة يناير وكل التحركات والغضب اللي بعدها، إلا أن لسه ما فيش عيش ولا حرية ولا عدالة اجتماعية ولا كرامة إنسانية ولا حتى ديمقراطية، وبالتالي ما فيش طرق حقيقية لمتابعة ومحاسبة كل الكذابين والفاسدين.

في ديسمبر 2011، دي كانت أسباب رئيسية لانطلاق حملة “كاذبون” اللي اعتمدت على إنتاج مواد بسيطة من المتطوعين ومشاركتها وتحميلها من الإنترنت ورسمها وعرضها بطرق مختلفة في الشوارع والبيوت، لأن المسئول الكذاب مش هيعرض كذبه على المشاهدين… فلازم نساعده ونفضحه!

إزاي ممكن نحارب الكذب والفساد؟

المقصود هنا هو كذب وفساد المسئولين، أي إنسان في موضع مسئولية يقوم بالكذب على المواطنين لازم يتحاسب.

(شوفوا قوة الجمهور والشارع!) وابعتوا لنا من كل  مكان: info(at)kazeboon.com

والمطلوب أي فساد أو كذب نشوفه من النوع ده، لازم نكشفه لكل الناس… ننشر شهادات وفيديوهات ووثائق ونمشي في السكك قانونية، في شعب لازم يشوف ويفهم اللي حصل، وفي آليات جماهيرية للتصعيد، نمشي خطوة خطوة، ويوم الحساب جاي أكيد، بس المهم نبدأ ونضغط.

ودور حملة كاذبون، كالعادة، موقع للتوثيق ومشاركة الملفات مع منصات التواصل المختلفة على الإنترنت والإعلام البديل، وطبعاً في الشارع، عشان إحنا الصوت ساعة ما يحبوا الدنيا سكوت.

#كاذبون_في_كل_مكان                                                                                                                       kaz-everywhere-logo-300

 

 

 

نموذج توثيق وإرسال الكذب وملفات الفساد
Q & A
عن ملفات مفتوحة في الرأي العام (صفحة تفاعلية بين الجمهور لطرح الأسئلة)
م الجهة موضوع الكذبة المسئول المادة المتاحة الإجراء المطلوب ما تم تنفيذه الحملة
1 رئاسة الجمهورية اتنازل عن جزيرتين وقال أنهم ملك للسعودية رئيس الجمهورية بصفته موقع الجزر تصعيد جماهيري – استبيان – حملة مراسلات وتوقيعات حكم محكمة
موقع الجزر
موقع الجزر
2
3
4